Algemene voorwaarden Tyler Timmer- & Tegelwerk

 

Artikel 1 Algemeen

Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Tyler Timmer- & Tegelwerk, hierna te noemen “Aannemer”, en een wederpartij, hierna te noemen “Opdrachtgever”, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Deze voorwaarden gelden ook bij inschakeling van derden door Aannemer.
Afwijkende voorwaarden van Opdrachtgever zijn alleen van toepassing indien deze schriftelijk zijn aanvaard.
De overeenkomst komt uitsluitend schriftelijk of per e-mail tot stand.
Indien bepalingen nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht. Partijen zullen in dat geval vervangende bepalingen overeenkomen met een zoveel mogelijk gelijke strekking.
Niet-strikte naleving van deze voorwaarden betekent niet dat Aannemer zijn rechten verliest.

Artikel 2 Offertes

Offertes zijn vrijblijvend en 30 dagen geldig, tenzij anders is vermeld.
Offertes zijn gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte gegevens.
Kennelijke vergissingen of fouten in de offerte binden Aannemer niet.
Wijzigingen in de offerte gelden uitsluitend bij schriftelijke bevestiging.

Artikel 3 Totstandkoming en wijziging van de overeenkomst

Werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van aangenomen werk of regie.
Mondelinge wijzigingen zijn niet bindend, tenzij schriftelijk bevestigd door Aannemer.
Meerwerk dient schriftelijk overeengekomen te worden.
Indien onvoorziene omstandigheden leiden tot hogere kosten, heeft Aannemer het recht deze in overleg door te berekenen.
Vertragingen of schade als gevolg van een vervuild terrein komen voor rekening van Opdrachtgever.
Bij prijsverhoging na totstandkoming van de overeenkomst geldt dit alleen indien:
a. dit voortvloeit uit wettelijke wijzigingen;
b. dit voortvloeit uit wijziging van de opdracht na overleg.

Artikel 4 Uitvoering en termijnen

Oplevertermijnen worden uitgedrukt in werkbare dagen, zoals wettelijk gedefinieerd.
Bij overschrijding moet Opdrachtgever Aannemer schriftelijk in gebreke stellen.
Vertragingen door toedoen van Opdrachtgever leiden tot schadevergoeding en verlenging van de oplevertermijn.

Artikel 5 Verplichtingen Aannemer

Aannemer voert het werk uit conform de overeenkomst en geldende eisen.
Aannemer wijst Opdrachtgever op gebreken in werkinstructies of materialen, voor zover deze redelijkerwijs kenbaar zijn.
De uitvoering van het werk vindt plaats onder voorbehoud van tijdige verkrijging van benodigde vergunningen.

Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever

Opdrachtgever zorgt voor:
a. tijdige vergunningen;
b. een toegankelijke en voorbereide werkplek;
c. nutsvoorzieningen;
d. juiste informatie over aanwezige leidingen;
e. kosteloze beschikbaarstelling van gas, water en elektra, indien aanwezig;
f. het afsluiten van voldoende verzekeringen met betrekking tot schade aan het werk, derden of materialen.
Door Opdrachtgever zelf geleverde materialen of diensten vallen volledig onder diens verantwoordelijkheid.
Vertraging door Opdrachtgever leidt tot aansprakelijkheid en verlenging van de oplevertermijn.

Artikel 7 Oplevering

Aannemer nodigt Opdrachtgever uit voor opneming.
Opdrachtgever dient binnen 8 dagen schriftelijk goed- of afkeuring te geven, met specificatie.
Bij geen reactie binnen 8 dagen wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd.
Kleine gebreken die ingebruikname niet belemmeren, mogen geen reden zijn tot afkeuring.
Ingebruikname geldt als goedkeuring.
De onderhoudstermijn bedraagt 3 maanden na oplevering, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Herstel van gebreken zal uiterlijk binnen 30 dagen na melding plaatsvinden, tenzij een langere termijn gerechtvaardigd is gelet op de aard van het gebrek.

Artikel 8 Opschorting en ontbinding

Aannemer kan opschorten of ontbinden in geval van:
a. niet-nakoming door Opdrachtgever;
b. faillissement, beslag of surseance van betaling;
c. weigering tot zekerheidsstelling;
d. onvoorziene omstandigheden.
Bij toerekenbare ontbinding door Opdrachtgever is schadevergoeding verschuldigd.
Opschorting ontslaat Aannemer niet van verplichtingen bij grove schuld.
Bij annulering door Opdrachtgever worden de gemaakte kosten in rekening gebracht.

Artikel 9 Overmacht

Onder overmacht vallen alle van buitenkomende, niet beïnvloedbare oorzaken, zoals extreme weersomstandigheden, overheidsmaatregelen, pandemieën, materiaalschaarste of transportproblemen.
Aannemer mag bij overmacht zijn verplichtingen opschorten.
Gedeeltelijk uitgevoerde prestaties worden naar rato gefactureerd.

Artikel 10 Betaling

Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Bij wanbetaling volgt een schriftelijke aanmaning met een termijn van 7 dagen.
Rente: wettelijke handelsrente voor zakelijke klanten; wettelijke rente voor consumenten.
Incassokosten zijn conform de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.

Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud

Geleverde zaken blijven eigendom van Aannemer totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.
Doorverkoop, verpanding of verwerking is niet toegestaan zolang het eigendom niet is overgedragen.
Opdrachtgever verleent bij voorbaat toestemming voor toegang tot de locatie voor terugname.

Artikel 12 Garantie en klachten

Garantie conform wettelijke normen:

    • Minimaal 1 jaar voor consumenten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen;

  • Voor zakelijke opdrachtgevers geldt de garantietermijn volgens branchegebruik.
    Garantie vervalt bij onoordeelkundig gebruik, eigen wijzigingen of onjuiste opslag.
    Klachten dienen binnen 2 maanden na ontdekking schriftelijk te worden gemeld.
    Garantie geldt niet indien Opdrachtgever zelf wijzigingen aanbrengt.
    Bij gerechtvaardigde klachten herstelt of vervangt Aannemer het werk kosteloos binnen een redelijke termijn, bij voorkeur binnen 30 dagen.

Artikel 13 Aansprakelijkheid

Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
Onder directe schade vallen:
a. redelijke kosten voor vaststelling van oorzaak en omvang;
b. redelijke kosten voor herstel van gebrekkige prestaties, voor zover toerekenbaar;
c. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van verdere schade.
Aannemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, winstderving of vertraging.
Aansprakelijkheid is beperkt tot driemaal het factuurbedrag, met een absoluut maximum van € 10.000.-, of tot het bedrag dat door de verzekeraar wordt uitgekeerd.
Na de onderhoudstermijn vervalt de aansprakelijkheid, tenzij het een verborgen gebrek betreft dat tijdig is gemeld.
Deze beperkingen gelden niet bij opzet of grove schuld door Aannemer of zijn personeel.
Aannemer is niet aansprakelijk voor fouten van hulppersonen of ingeschakelde derden, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van Aannemer in de keuze of instructie van deze derden.
Voor consumenten gelden beperkingen alleen voor zover wettelijk toegestaan.

Artikel 14 Verjaring

Vorderingen verjaren na 1 jaar (zakelijk) en 2 jaar (consumenten) na ontdekking van het gebrek of de tekortkoming.

Artikel 15 Risico-overgang

Het risico van schade of verlies gaat over op het moment van levering aan Opdrachtgever.

Artikel 16 Vrijwaring

Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor aanspraken van derden die het gevolg zijn van fouten of nalatigheid van Opdrachtgever of door hem ingeschakelde derden.

Artikel 17 Privacy

Aannemer verwerkt persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zie de privacyverklaring op de website van Aannemer voor meer informatie.\

Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen

Op deze voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Voor consumenten geldt de rechter van hun woonplaats als bevoegd. Voor zakelijke geschillen is de rechter van de vestigingsplaats van Aannemer bevoegd.
Partijen verplichten zich eerst in onderling overleg te proberen het geschil op te lossen.
Partijen kunnen in onderling overleg ook kiezen voor mediation, bindend advies of arbitrage in plaats van een gerechtelijke procedure.